Александър Морфов  >>  произведения  >>  театрални спектакли  >>  Посещението на старата дама | НТ "Й. Л. Кара...

Фридрих Дюренмат

Маша Динеску, Александър Морфов

Александър Морфов

Никола Тороманов 

Андрада Кириак

Галина Бобеику

Крис Йегер

Сорин Лупша

210 мин., с антракт 

Посещението на старата дама 

Национален театър "Й. Л. Караджале"

Букурещ, Румъния

премиера 3 декември 2011, Голяма сцена

От 

Превод

Режисьор 

Сценография 

Костюми

Хореограф

Художник на осветлението

Фотограф

Продължителност

Участват

Майя Моргенстерн, Афродита Андроне, Емилиан Марнеа, Цезар Грумезеску, Мариус Ризеа, Драгош Йонеску, Марчело Кобзариу, Костел Константин, Михай Калота, Виктория Дику, Ерика Беишу, Александру Калин, Алина Ротару, Киара Анка Фиран, Антониа Дин, Рачиу Петра, Пеунеску Аурора, Александра Сучиу, Владимир Станеску, Василе Никулуша, Зибилиану Флорентина, Матееску Симина, Нина Теодореску, Корнел Чиганку, Михай Клодеану, Лаурентиу Андронеску, Еуген Мареш, Негулете Силвиу, Виорел Флореа, Сорина Стефанеску, Константин Динулеску, Разван Опреа, Михай Калин, Дорин Андоне, Овидиу Кончеа, Михай Мунтенита, Костина Чучулица, Фулвиа Фолосеа, Аксел Мусташ, Идрис Клате, Мирчеа Русу, Александра Пойана, Мириам Ризеа, Делия Флорея, Ана Мария Берку, Богдан Костеа, Исидор Михай, Петру Анкута, Алкс Стефанеску, Силжиу Малутан, Енеа Александру, Андрей Каталин, Попеску Александру, Йонеску Адриан, Анхел Роберт, Неашу Мариан

The Visit, NT Bucharest

     Един от най-значимите драматурзи в света, Фридрих Дюренмат, и една пиеса, която се превръща в класика. Изборът на текста повдига въпроси, които в съвременното ни общество са по-актуални от всякога - справедливост срещу пари, проституция (на сърцето), незабравима и непростима любов, свобода на избор за жената, раболепието като инструмент за обществен и финансов прогрес. Може ли да се купи достойнството на цял един град срещу един милион долара? Текст, който свежда човека до неголям провинциален пазар, сатира за безупречния морал, който те заслепява, а предполагаемите жертви и предполагаемите палачи стават неразличими. Един спектакъл в изумително красива постановка и динамични изненади, които брилянтно разкриват техническите възможности на Голямата сцена в техния пълен максимум. Внушителният декор пресъздава малък град, за да остави у публиката достоверното усещане, че се намира насред самото действие. Смесица от неистова комедия и драма, "Посещението на старата дама" е спектакъл за вина, мъст и алчност, създаден от изключителния екип от България (Александър Морфов - режисьор; Никола Тороманов - сценограф), Великобритания (Крис Йегер - осветление) и талантливите актьори от трупата на Националния театър в Букурещ. Една постановка, построена върху неудобния въпрос - колко струва съвестта ни, купища пари или жълти стотинки? 

     Жена в шейсетте си години се завръща в града, в който е израстнала. Днес тя има несметно богатство, което е натрупала, като проститутка, след като е напуснала града. Трудният живот, който е водела, я е довел до едно решение - тя би дарила сериозна сума пари на градската управа, която е изпаднала във финансови затруднения, в замяна на едно убийство. Държи да види бившия си любовник - Алфред, мъртъв. Ако съгражданите се съгласят, тя е готова да плати половин милион на общината и още толкова, който да бъде поделен между домакинствата. 

     Хората съзнават колко много се нуждаят от тези пари и постепенно склоняват на компромис с нейното условие. Мотивите ѝ са, че преди години, преди да се премести от града, тя е загубила съдебно дело за родителски права между нея и Алфред, тъй като Алфред е подкупил лъжливи свидетели. Последиците от това били пагубни за нея и я принудили да проституира. 

     Алфред разбира сложната ситуация, в която се намира. Той става все по-параноичен, заради "условието" на Клара и разчита на подкрепата на съгражданите си. В поверителен разговор със свещеника разбира, че сделката е сключена и че трябва да се спасява възможно най-бързо. Това се потвърждава и от луксозните стоки, които съседи, а дори и собственото му семейство, изведнъж си позволяват. 

     Междувременно Клара е решила да сключи брак и използва случая на церемонията, за да съобщи на всички причината за финансовото положение в града - тя вече е купила всички имоти и се е погрижила лично за финансовата криза, с което си е гарантирала сделката. Алфред постепенно приема съдбата си. Но Клара крие дълбоко в себе си една тайна... 

The Visit, NT Bucharest
The Visit, NT Bucharest

НОМИНАЦИИ и НАГРАДИ: 

Номинация за театрална награда UNITER, 2012 - Най-добър спектакъл

Tеатрална награда UNITER, 2012 - Никола Тороманов, Най-добра сценография

ОТЗИВИ: 

 

"Майя Моргенстерн завладява сцената с главна роля, която ѝ приялага като ръкавица... Мирчеа Русу във великолепното си изпълнение отвежда героя си до все по-възможната смърт, напускайки илюзията, че съгражданите му ще го защитят, към неизбежността на абсурдния финал... Българският режисьор Александър Морфов е създал силен спектакъл, добре оркестриран, изпълнен с напрежение, със запомнящи се сцени, лек за проследяване, като е успял и да ползва всички възможности на Голяма сцена с отличното си умение да постави актьорите сред сценичното пространство. Сценографията, също дело на български художник, Никола Тороманов, пресъздава детайлно обстановка на железопътна гара, градски център, ресторант, кафене и бутик, кабинетите на лекар и кмет, полицейско управление, което предлага на зрителя постоянна възможност за смяна на гледната точка.

Професионалисти на гости в БукурещДан Бойчеа, Adevărul literar şi artistic, 12.12.2011 

 

"Във връзка с ключовия въпрос, който коментира на премиерата - дали днес бедният човек може да остане почтен, режисьорът е пресъздал богата и пъстра социална обстановка с подчертан фокус върху траекторията на прочутото посещение, което взривява спокойствието на гражданите на малкия Гулен, но също и душата на богатата жена, пристигнала тук, за да отмъсти за униженията в миналото. Той успява да постигне и двете  благодарение на таланта си да изгражда чрез балансиране на отделните епизод и като насочва действието последователно от една точка конфликт към друга... Клара Циханасян, запомняща се героиня, е открила в Майя Моргенстерн съвършента си "обвивка", придавана от елегантност и грация, които актрисата умее да проявява. В противоположния край на конфликта е Мирчеа Русу, който придава на Ил скромност и човечност в изпъстреното си изпълнение по скалата от възторга при новината за пристигането на Клара до отчаяното примирение с нейната присъда. Актьорът пресъздава много силни моменти на човешка топлота, с което подклажа у другите противоречиви чувства и парадоксална нерешителност. Точният баланс между достойнство и малодушно примирение гарантира успех на ролята на Русу... Чрез овладяното изкуство да изрисува този свят, като умножава разнообразните типажи, режисьорът изпълва сцената с консервативния, но и драматичен живот на малкия град, илюстриран детайлно с реалистични елементи, но и с няколко забележителни символични портала... Дължим внушителните моменти на въображението на сценографа Никола Тороманов (костюми Андрада Кириак), който е изследвал възможностите на Голямата сцена на ТНБ (малко ползвани от местните художници), за да композира незабравими моменти, изпълнени с красота и експресивност, които подчертават действието.

Посещението... - спектакъл в пълната си мощДойна Пап, Revista 22, 24.04.2012 

"Алксандър Морфов - режисьорът на спектакъла, Никола Тороманов - сценограф, Андрада Кириак - автор на костюмите, Крис Йегер - художник на осветлението, и хореографът Галина Бобеику са създали внушителен спектакъл с неговата: оригиналност, динамика, професионална издържаност... Към това се прибавят и актьорските постижения, достойни за престижа на един национален театър... Не знам колко от нас повярваха на Йон Карамитру, когато обяви, че дейността на театъра няма да пострада. Със сигурност дори още по-малко са онези, които са вярвали, че в този период ще видим на Голяма сцена такава продукция, която впряга максимума на творческия и технически потенциал на ТНБ."

Майя Моргенстерн в Посещението | Режвана Нита, port.ro, 05.12.2011  

"Постановъчната работа е монументална и това се дължи на таланта на българския режисьор (Александър Морфов) и на сценографа (Никола Тороманов), подкрепяни от техническите възможности на Голяма сцена, ползвани с необичайна функционалност. В забележителния и лесен за промени декор се открива малък свят, тъй като актьорите са безброй, но също и изненадите... Начинът, по който милионерката манипулира тълпата, е фино изтъкан на сцената. Достойнството на хората благородно е насочвано в посоката на предателство... Лицемерната тълпа се интересува единствено от пари, още и още пари, а моралните принципи потъват в нищото."

Цената на съвестта се движи между бутилка водка и милион долараМария Сарбу, jurnalul.ro, 05.12.2011

"Свидетели сме на онова, което се нарича велика режисура, супер-продукция, с огромен актьорски състав и много ефекти, а всичко е подчинено на прецизна и ефективна координация. Няма съмнение, че Александър Морфов знае как да организира и направлява екип, че той е майстор на масовите сцени, че за него е детска игра да ръководи естествено и убедително този екип; ясно е, че има страст към визуалните елементи в театъра... Мирчеа Албулеску е забележителен в ролята на Професора - роля, чийто солов миг придава фина завършеност, дори емоционална, внимателно и умело балансирана с онова, което по-късно ще символизира жеста на все по-категоричното поставяне в скоби на собственото достойнство и разум на героя, който ще се прекланя пред волята на мнозинството. Мнозинство в морален упадък, изродено, което постепенно се разкрива в представлението.

ПосещениетоМирчеа Морариу, Cronica Veche, 01.05 - 30.06.2012 

 

 

 

 

Share on G+
Share on Facebook
Share on ВКонтакте
Share on Twitter
Share on LinkedIn

© 2019 by mdemireva