"Бурята" на Морфов с премиера в Пекин

     Спектакълът на Александър Морфов "Бурята", поставен на сцената на Националния театър "Й. Л. Караджале" в Румъния, Букурещ (2014), отбеляза своята премиера в Китай. Постановката беше селектирана в програмата на Международния театрален фестивал, организиран от Националния театър в Пекин. Фестивалът се провежда от 2011 година и бързо се превръща в значимо театрално събитие за местната публика, което домакинства на своя сцена спектакли от САЩ, Европа, Русия, Тайван, Макао. 

      Издание 2018 е осмо поред и в него участват театри от Полша, Русия, Литва, Румъния и Франция. Спектакълът на Морфов отбеляза официалното откриване с три представления - на 22ри, 23ти и 24ти юни. 

     Да представиш Шекспирова пиеса пред китайската публика е огромно предизвикателство, тъй като корените на азиатския театър се откриват в епохата на самия Шекспир с творчеството на драматурга Тан Хиан Дзу (1550 - 1616) от династията Мин. Макар и позната за читателите, Шекспировата пиеса "Бурята" за пръв път заживява на сцена в Китай със спектакъла на Александър Морфов. 

     Комедия на илюзията, романс, текст, който коментира властта и отмъщението; тази пиеса не се подчинява на интерпретация. Тя преминава отвъд законите, познати на човека, и разказва приказка за обуздаването на стихиите, за съюзяването с природата, за овладяването на духовете в името на любовта и прошката. Потапящата режисура на Морфов е изпълнена с весел ритъм, хумор, емоции и музика, която отеква в съзнанието дълго след като си напуснал театралния салон. "Бурята" на Националния театър на Румъния е извънредно въплъщение на съзидателната мощ на изкуството и въображението. Версията на Морфов предлага различен прочит на любовната история на Миранда (Крина Семчиуч) и Фердинанд (Киприан Никула) с модерно звучене. Комедия, танц, настроение, фантазия и дръзки фойерверки - режисьорът ползва всички изразни средства, за да изгради мост между различните културни традиции, между класическия и съвременния театър. 

Театърът е живо същество, еволюцията е негова природа.

Той постоянно изисква нови идеи и решения, нови форми.

Този спектакъл е роден от нашата споделена

фантазия - на режисьор и на актьори.

~ Йон Карамитру

актьор в главната роля на Просперо и 

директор на театър "Караджале"

     За представленията бяха осигурени субтитри на китайски език в превода на Шан Хаолеи и Пан Джиян, което помогна на публиката не просто да разбере текста, но и да оцени спектакъла в неговата драматургична и художествена цялост. Представленията завършиха с очаквани и заслужени аплодисменти. "На сцената винаги носим в себе си емоционалния заряд, тъй като той е органична част от нашата професия, но всеки път, когато играем в чужбина пред чуждоезична публика, поемаме риска на неразбирането. Страхът да останеш неразбран е още по-голям, когато играеш пред публика с различна цивилизационна традиция. Разбира се, преводът помага, но спектакълът е успял да изгради свой универсален език." - допълва Карамитру. 

     Турнето е осъществено с финансовата подкрепа на Румънския културен институт в Пекин. "Този забележителен спектакъл постигна значими успехи зад граница. Неговият режисьор, Александър Морфов, съчетава традиционния подход с модерни средства, чувство за хумор и богата емоционалност." - признават от института. На премиерата на "Бурята" в Пекин присъстваха представители на дипломатическите мисии на Румъния и на България, както и режисьорът Константин Лупяну. 

Екипът на "Бурята" на Международния театрален фестивал, провеждан в Националния театър в Пекин

Йон Карамитру в ролята на Просперо (вдясно)

Просперо, дук на Милано, и дъщеря му, Миранда, са прогонени на остров след като неговият брат, Антонио, узурпира престола. Години по-късно Просперо, който притежава известни спиритични способности, разбира, че брат му пътува с група поддържници на кораб в близост до острова. Просперо предизвиква морска буря, по време на която екипажът на Антонио се разделя на групи, а всяка от групите вярва, че другите са загинали в бурята. Сюжетът е многопластов - противоборство и поражение, мотивирани от жажда за власт - всички те отвеждат Просперо до победа, в която той открива и надраства себе си, като успява да намери любящ съпруг на дъщеря си, да освободи прислугата на острова и да прости измяната на брат си. 

Кликнете върху снимката за изображение в пълен размер.  

Водещ на пресконференцията беше

известният китайски актьор Пу Кун Цин,

който скоро също ще влезе в ролята на Просперо

"Представлението беше страхотно!" 

"Румънският театър е изключителен!" 

"Наслаждавах се искрено, румънските актьори са изумително талантливи!" 

~ Луо Донкуан, репортер за Международно радио - Китай, предава впечатленията на някои от зрителите

 

* * *

     В своята рецензия за спектакъла Ши Чунян обръща специално внимание на диалога между античност и съвременност в работата на Морфов. "Да адаптираш Шекспирова пиеса към сетивата на днешния зрител не е лесно начинание и това разкрива изключителното майсторство на режисьора." Фантазията му се разпростира върху декор, костюми и музика, като местните жители на острова са облечени в модерни дрехи, а корабокрушенците са издържани в ренесансова естетика. Музиката също е разнообразна - от лирични струнни инструменти до поп и латино. Режисьорът е създал успешен спектакъл, в който не разказва история, а споделя сънуване. "Неговата версия е смела стъпка по нова пътека," обобщава Чунян. 

    Високата оценка на зрители и театрални критици е очаквана, тъй като това не е първият гастрол на "Бурята" зад граница. Спектакълът е представян в Будапеща, както и в Солун на Международния театрален фестивал "Сред гората" на сцената на театър Дасос миналата година. 

< Вляво: Националният театър в Пекин е основан през 1952 година от Цао Ю - драматург, считан за една от най-влиятелните фигури в китайския театър на 20ти век. Разполага с повече от 900 места и се намира на търговската улица Уанфуджин. На неговата сцена са реализирани повече от 300 постановки от различни драматургични направления - от традиционни китайски сценични произведения до Молиер. В средата на '80те години под ръководството на Джао Юи Capital Hall ["Столична зала"], както често е наричан, изгражда собствено лице и постига високи творчески успехи. Политиката на театъра в последните години е с фокус върху експерименталния театър и творчески работилници, които имат за цел да запознаят публиката с изкуството на театъра. 

     Международният театрален фестивал, организиран от Националния театър в Пекин, беше официално закрит вчера. Това е втори гастрол за Александър Морфов на първата сцена в Пекин. Предишното представление в Столичната зала беше в рамките на селекцията на издание 2013. Тогава Морфов представи своя "Дон Жуан", поставен на сцената на театър "Гешер" в Тел Авив, Израел (2011).  

Саша Демидов в главната рола на Дон Жуан. Вдясно > 

Share on Facebook
Share on G+
Share on ВКонтакте
Share on Twitter
Share on LinkedIn

© 2018 by mdemireva