Александър Морфов  >>  произведения  >>  театрални спектакли  >>  Дон Жуан | Театър "Гешер" - Тел Авив 

Саша Демидов, Двир Бенедек, Евгений Терлецкий, Нета Шпигелман, Люси Дубинчук, Яел Токер, Хенри Давид/ Роман Гершкович, Юнал Янай/ Мики Леон, Нора Фишър, Гур Корен, Ори Янив, Цион Ашкенази, Светлана Демидова/ Рона Бекерман 

Жан-Батист Молиер  

Рой Хен 

Александър Морфов  

Александър Орлов 

Михаил Краменко  

Александър Сикирин   

Охад Балва, Дмитрий Осмоловски

Йони Лукас

160 мин., с антракт

Дон Жуан

Театър "Гешер", Тел Авив, Израел 

премиера 21 февруари 2011

По

Превод

Сценична версия,

музикални решения 

и режисура 

Сценография

Костюми

Художник на осветление

Фехтовка 

Сценична реч

Продължителност 

Участват

     По всичко личи, че този дързък красавец е под влиянието на любовен елексир, който все още крие неразказаните си тайни. Но всички усещаме магнетичния чар на тази "епикурейска свиня", на самотния бунтовник, който се осмелява да живее и да обича по начина, по който иска. Този Дон Жуан раздава входните билети за свят, изпълнен с наслада, за кралството на страстта и греха, безстрашен пред лицето както на рай, така и на ада. Той е смел, умен, весел и остроумен. Той е въплъщение на всички тайни страсти и на всички явни пориви. Но кой е всъщност той - смелчага или демон - безумец някой или самият дявол? И къде минава границата между тоталната свобода и злоупотребата с търпението? Кой би могъл да каже... 

     „Дон Жуан" на Молиер е най-дълбокият, най-философският и най-чистият. Има много интерпретации след него (особено харесвам тази на Макс Фриш), но те са встрани от митологията, от сънищата, от проблема Дон Жуан. Пиесата ми е интересна не заради любовника, известния съблазнител, мечтата на всяка жена, авантюриста. Това е само прелюдия, украса, глазурата на много по-дълбоко съдържание. Тук става дума за човек, който няма зависимости – нито семейни, нито религиозни, нито социални, а през ХХI век такъв образ придобива друга болезненост. Лично мен Дон Жуан ме привлича с това, че обладава изцяло свободата. Въпросът тук е същият, с който се сблъскахме преди години: какво прави човек, когато е свободен? Когато осъзнава тоталната си свобода и разбира, че няма с кого да я сподели...

~ Александър Морфов

    А трябва ли мъжът да се посвети на първата девойка, която завладее сърцето му, да каже сбогом на света заради нея и да затвори завинаги очите си за всички други? Хубаво е, знаем, да се горееш с хилавата чест на верността, да се изгубиш в една едничка страст завинаги, и от ранна младост да станеш на слепец за всички красиви жени, които биха омаяли очите ти! Не, не; постоянството е за глупците. Всяка хубавица има правото да ме омае... А мен красотата ме омайва всеки път, щом я зърна, и лесно се поддавам на нежния тайфун, дошъл да ме отнесе... Другото настрана, любовта в началото притежава неописуем чар, но истинското удоволствие е в нейното разнообразие... Нищо не може да се мери с удоволствието от триумфа над съпротивата на красива девойка... Аз притежавам честолюбието на завоевател, който тича от победа към победа, и не може да принуди своята чест да усмири копнежа. Чувствам, че сърцето ми би могло да обича цялата земя. И също като Александър Македонски бих пожелал да съществуват и други светове, за да мога и над тях да разпростра любовните си завоевания. 

~ Дон Жуан

     Дон Жуан - вечният съблазнител на всички жени и завоевател на всички женски сърца, георичният любовник, разрушителят на всички обществени устои, анархист, бунтовник срещу неотменния триумф на лицемерието,  герой, познат на всеки, който вилнее по сцените вече 300 години. 

     Днес българският режисьор Александър Морфов ни предлага шанс да видим Дон Жуан от друга гледна точка. В неговите очи той е не само решителен прелюбодеец или непоправим женкар, той също е и романтичен лунатик, трагичен клоун, който искрено вярва, че той измежду всички хора само е роден свободен. Този воин, безкраен скитник, обладан от страст към приключения, винаги се опитва да налага своите закони. Възможно ли е? Струва ли си?.. 

ОТЗИВИ:

 

"Пред нас е един истински Дон Жуан - въплъщение на страст и първичност. И кой, ако не Демидов, който тотално се раздава от сцената, може да представи тази природа с такова великолепие и да остави публиката без дъх. Една буреносна внушителност!"

~ Globes  

"Много харесахме спектакъла. Беше точно това, което се надявах да бъде - класически, без изсмукана от пръстите екстравагантност или псевдо-интелектуалност, изпълнен с остроумни шеги и поетика, морски вълни с чаршафи и залези. Този театър притежава отлична атмосфера, той е храм с типичната атмосфера на театрален прах (в добрия смисъл). [...] Щастливи сме, че гледахме спектакъла, и по време на антракта дори спорехме дали чувството за хумор е еврейско или българско. Слава богу, никой не пое любимата игра на всички евреи - всички талантливи хора по света са евреи - нито за Молиер, нито за Дон Жуан."

Премиера на "Дон Жуан" в театър "Гешер" | Настя Цветаева, nastya-cvetaeva.livejournal.com, 22.02.2011

Share on G+
Share on Facebook
Share on ВКонтакте
Share on Twitter
Share on LinkedIn

© 2019 by mdemireva